שיפוץ חיצוני לבניין משותף הוא לא רק אסתטי, אלא גם כלכלי: דירות בבניינים מטופחים ומשופצים נמכרות במחירים גבוהים יותר. אך זו לא הסיבה היחידה לשפץ חזית של בניין משותף, אשר צריך תחזוקה שוטפת בכדי לא להיגרר לעלויות שיפוץ גבוהות משמעותית בעתיד.

 

כן, בהחלט כולנו רוצים לגור בבניין יפה, אסתטי ולא פחות חשוב בטוח למגורים. אך למרות הרצון הקולקטיבי, תמונת המצב מעט שונה; מרבית הבניינים בישראל זקוקים לשיפוץ בניין חיצוני, הן מטעמים בטיחותיים והן מטעמים אסתטיים כאשר השיפוץ יכול לכלול חיזוק ועיבוי העמודים אשר עליהם הבניין ניצב – עד לשיפוץ של החזית כולה.

אך במרבית המקרים הקושי בהנעת תהליכים אלו הוא דווקא בדיירים: שכנוע של כלל דיירי הבניין בצורך, גיוס קבלן והוצאת התהליך לפועל. תהליך זה לוקח זמן רב, אורך רוח וסבלנות – שללא ספק משתלם בסוף הדרך.

אז למעשה, אחד השלבים הראשוניים להוצאה לפועל של תהליך השיפוץ הוא קיום אסיפת של כלל הדיירים, ובראשה נציגות הוועד. במהלך הישיבה ניתן יהיה להביע עמדה על השיפוץ, לעדכן בתהליכים וזמני הביצוע ולהגיע להסכמה כללית. במקרים רבים, ישנו צורך לתשלום נוסף פרט לתשלומים החודשיים של ועד הבית – ולכן נדרש רוב הסכמה (רוב של 66% בכדי להוציא את השיפוץ לפועל).

 

מזל טוב, יש לנו רוב! איך בוחרים קבלן לשיפוץ חיצוני לבניין משותף?

כמו בכל דבר, הכי חשוב זה לחקור לעומק – להתקשר ממספר קבלנים ולקבל המלצות. חשוב לבדוק את סוג ההתמחות בעבודות השיפוץ ולוודא שההתמחות של הקבלן אכן תואמת את סוג השיפוץ הנדרש בבניין. נוסף על כך, ישנה חשיבות לסוג החומרים איתם הקבלן עובד, הזמינות שלו, כמות הפועלים שהוא מביא וכמובן המחיר שהוא מציע. יש לקחת בחשבון שקבלנים לרוב מבקשים מקדמה לעבודתם – וודאו כי מחיר המקדמה הגיוני בהשוואה לסכום הכולל אותו אתם משלמים עבור השיפוץ. נוסף על כך, יש לוודא כי השיפוץ מלווה בפיקוח של מהנדס מומחה – ליווי שחייב להיות כלול בחוזה העבודה שלכם.

לא פעם מתגלים ליקויים לאחר שיפוץ חיצוני לבניין משותף, ולכן המחקר המעמיק לפני בחירת הקבלן הינה הכרחית וחשובה. חשוב לוודא שהקבלן לוקח אחריות על ליקויים, ומתקן אותם באופן מלא.

 

שירות ניהול וליווי לשיפוץ חיצוני לבניין משותף

פינה קטנה של אור: במידה והבניין שלכם מנוהל על-ידי חברת ניהול טובה ומקצועית, תוכלו להסתייע בשירותיה במהלך השיפוץ. החברה עשויה לעזור בגביית הכספים מהדיירים, כמו גם הגשת בקשות למימון חלקי מאגודה לתרבות הדיור ו/או העיריה. במידה ובניינכם אינו מנוהל על-ידי חברת ניהול בתים משותפים, תוכלו לפנות אליה בכדי שתנהל ותפקח על השיפוץ לטובת כלל הדיירים בבניין.

ישנם יתרונות רבים לחברות ניהול בפרויקטים שכאלו, ובייחוד נסיונם הרב בעבודה עם קבלנים מקצועיים ופיקוח מקצועי על העבודה שנעשית בשטח. חברות ניהול ותיקות בעלות ניסיון רב בליווי פרויקטים מורכבים כדוגמת שיפוץ חזיתות, שיפוץ בניין באופן פרטי, הוספת מרפסות ואף פינוי בינוי ותמ"א 38. חברות אלו יודעות להיכנס לנעליים של בעלי הדירות וללוות את התהליך החל מהצגת הרעיון לבעלי הדירות ועל לשלב הסופי של הפרויקט במסירתו.

 

לסיכום, שיפוץ חיצוני לבניין משותף הוא אכן פרויקט מורכב אשר דורש הסכמה, תיאום וסבלנות של כלל הדיירים המתגוררים בבניין. עם זאת, עם בחירה מדויקת של אנשי מקצוע טובים וליווי של חברת ניהול מקצועית – תוכלו לצלוח זאת בקלות.