לסוג המגורים בבניין משותף יתרונות רבים ומגוונים, אך גם חסרון משמעותי בפוטנציאל הגבוהה למצב של סכסוך שכנים. כיצד נמנעים? מה צריך לקחת בחשבון, ואיך חברות ניהול בתים משותפים עשויות לעזור בכך?

 

הקלידו "סכסוך שכנים" בגוגל, וכבר מהתוצאות הראשונות שתמצאו תיווכחו לדעת עד כמה התופעה הזו שכיחה בקרב הציבור הישראלי. מגורים בבניינים משותפים הם ללא ספק העתיד, בין אם מבחינת המחיר הנגיש באופן יחסי ובין אם שטחי האדמה שהולכים ונעלמים. אך המשמעות של מגורים בבניין היא שהבית שלנו, המקום הבטוח והרגוע אליו אנו חוזרים בסוף כל יום – נמצא בבניין הכולל עשרות ולפעמים מאות בתים שמרגישים בדיוק כמונו, אך לעיתים בעלי סגנון חיים שונה. לא אחת נתקלים דיירים בבניין מגורים בשכן שגורם למטרד – בין אם ברעש, לכלוך איומים ואף קללות. הנה הדברים שחשוב שתדעו.

השכן לא מפסיק להרעיש

ראשית, חשוב לדעת כי ישנן תקנות האוסרות על גרימת רעש חזק או רעש בלתי סביר בשעות מסוימות באזור מגורים. איסור זה חל גם מחוץ לאזור המגורים, אם הרעש גורם להפרעה או מטרד באזור המגורים. תקנות אלו אוסרות בין השאר על הפעלת רעש באזורי מגורים בין השעות 14:00-16:00 ולאחר 23:00 בלילה, למעט חגיגה, יום העצמאות, פורים, ליל יום ירושלים ועוד. במקרים שבהם נוהג האדם המרעיש לא ככתוב בתקנות, הוא צפוי להיכנס ואף במקרים מסוימים להישלח למאסר לתקופה מקסימלית של חצי שנה.

השכן לא משלם ועד בית

מי שגר בבניין וודאי מכיר את תופעת "סרבני התשלום": דיירים המסרבים לשלם מסי ועד בית, למרות שאלו נחשבים כדמי חובה, גם אם הדירה ריקה מדיירים. במקרים בהם כאלו, ועד הבית הוא זה שאמון על תפעול המצב אל מול הדייר. במקרים בהם ועד הבית מורכב מאחד מדיירי הבניין, המצב יכול לגרום לסכסוך שכנים ולפגיעה באיכות החיים של הדיריים בבניין. בשלב הראשון לפגביית חוב מדייר, על ועד הבית לשוחח עם הדייר הסרבן – במטרה לברר את הסיבות לאי התשלום. במידה ובשיחה זו מתברר כי אין בכוונתו להסדיר את החוב, נפתח הליך של גבייה משפטית. בשלב השני יקבל הדייר הסרבן מכתב התראה של ועד הבית, מכתב המהווה פעולה אקטיבית ורשמית של ועד הבית מול הדייר הסרבן. בשלב השלישי תוגש תביעה למפקח על רשות המקרקעין, ולאחר מכן יקבע דיון משפטי. בשלב החמישי והאחרון ימומש פסק הדין וגביית החוב.

חשוב לציין שלמרות החוק ושלבים המסודרים – תהליך זה לוקח זמן, כסף והמון אנרגיה. במשך זמן זה הדייר הסרבן מתגורר בבניין והמפגשים עימו עשויים להיות לא נעימים. אחד הפתרונות היעילים לניהול בניין ככלל ולסוגיות מסוג זה בפרט הן חברות ניהול בתים משותפים. חברות אלו מתמחות בניהול ועד בית בבניינים, תפקיד אשר פעמים רבות נעשה בצורה לא מקצועית מפאת חוסר ברירה, זמן וידע. חברות אלו מתנהלות מול דיירים בנושא גביית כספים, טיפול משפטי במידת הצורך, מעקב שוטף אחר תחזוקת הבניין, ניקיון, עבודה מול ספקים שונים ועוד. במקרים רבים, חברות ניהול בתים משותפים מונעות סכסוך שכנים היות והשיח על כסף אינו נעשה בינם לבין עצמם, אם כי מגורם צד ג' שאינו מתגורר בבניין.