שירותי מעלית תקינים

בעבור דיירי הקומות העליונות בבתים רבי קומות המעלית מהווה צורך בסיסי. אנשים מבוגרים המתגוררים בבניינים מתקשים לטפס במדרגות בכל יום וזקוקים למעלית. כיום כמעט ולא ניתן למצוא בתי מגורים מעל 4 קומות אשר אינם כוללים מעלית. במגדלי המגורים הגבוהים ניתן למצוא פעמים רבות מספר רב של מעליות מהירות. בכדי להבטיח נסיעה בטוחה במעלית יש לפעול בהתאם לתקנות התחזוקה ולבצע בדיקות בטיחות תקופתיות אחת ל-6 חודשים ע"י מהנדס בודק מעליות וביצוע טיפולי תחזוקה תקופתיים. תחזוקת המעלית היא חיונית לביטחון הדיירים, איש מבין באי הבניין לא מעוניין למצוא עצמו תקוע בתוך מעלית תקולה. לכל בניין ישנה חברה אשר מספקת לו שירותי אחזקת מעליות קבועים.

תחזוקת המעלית

בכל בניין הכולל מעלית ישנו תשלום קבוע לידי חברת אחזקת מעליות בעבור שירותיה. אנשי המקצוע של החברה מגיעים אחת לתקופה לביצוע בדיקות מקיפות, תיקונים ושירותי תחזוקה למעלית. כל בדיקה תקופתית כרוכה בתשלום גבוה ובמקרים בהם יש צורך בתיקונים התשלום גבוה אף יותר. הדיירים עושים שימוש יומיומי רב במעלית ועקב כך רכיבי המעלית נשחקים ודורשים פעולות תחזוקה והחלפת חלקים. מעלית תקולה מסכנת את הנוסעים, במקרים בהם איש התחזוקה סבור כי הנסיעה במעלית מסוכנת, הוא לא יאפשר נסיעה במעלית עד לטיפול בתקלה.

בדיקות תקופתיות ותיקונים

חשוב לציין כי את הנחיות התחזוקה של המעלית מבצעת כל חברת אחזקת מעליות בהתאם לתקנות משרד התמ"ת. התקנות מחייבות ביצוע בדיקות תקופתיות למעלית ופעולות תחזוקה. בניינים אשר לא ישלמו לחברת התחזוקה בזמן ולא יבצעו את הבדיקה יופתעו לגלות כי חברת התחזוקה סגרה בעבורם את השימוש במעלית. ללא הבדיקות התקופתיות השימוש במעלית אינו בטוח וכן לא ניתן לאפשר אותו. הזמנת שירותי חברת אחזקת מעליות נמצאת תחת אחריותו של ועד הבית. בבניינים אשר משתמשים בשירותי ניהול בתים משותפים אחזקת המעלית נמצאת תחת אחריותה של חברת הניהול.

בדיקת בטיחות של משרד התמ"ת

תחזוקת המעלית כוללת את שימון הצירים והגלגלים, חיזוק הברגים, בדיקת מנגנוני הבטיחות, בדיקת לוח החשמל, בחינת מנגנון סגירת הדלת ומנגנון פתיחת הדלת, בדיקת כפתור האזעקה ועוד. יש לציין כי תקנון משרד התמ"ת מחייב כל בית אשר מפעיל מעלית לבצע בדיקת בטיחות במעלית אחת לחצי שנה. את הבדיקה מבצע מהנדס מורשה מטעם משרד התמ"ת, אך תיאום הבדיקה והתשלום בעבור הבדיקה חלים על הדיירים. בעבור בניינים אשר