שירותי אחזקת מבנים הפכה לאופציה פופולרית בשנים האחרונות, ולא בכדי: ניהול ועד בית הוא אינו דבר פשוט, בטח כשמדובר בבניין רב קומות. הנה הדברים שחובה לדאוג לטיפולם, על פי החוק במדינת ישראל.

עד לפני מספר לא רב של שנים המונח "שירותי אחזקת מבנים" לא היה קיים בלקסיקון בישראל, ותפעול בניין המגורים כולו הייתה בידי הדיירים. עם זאת, באותם השנים גורדי שחקים גם הם לא היו קיימים בנוף – והשילוב בין אורח החיים המודרני, ניצול הזמן הפנוי והבניינים רבי הקומות הוביל להיווצרותן של חברות המתמחות בניהול ואחזקת בנייני מגורים, לרווחתם של הדיירים הגרים בהם.

תפקידי ועד הבית הינם מגוונים ורבים, ובגדול, ועד הבית צריך לדאוג לכל טיפול בבניין – מהקטן ועד לגדול. טיפול זה כולל את הגינה הציבורית, מערכות מרכזיות, טיפול בתקלות ואף פנסיה ותנאים סוציאליים של עובד קבוע בבניין. בנוסף לכך, ועד הבית אחרי על גביית כספי הועד מדיירי הבניין כמו גם ייצוג דיירי הבניין מול צדדים שלישיים – כדוגמת עירייה, חברת חשמל ועוד.

 

יתרונות שירותי אחזקת מבנים

ישנם מספר מערכות חשובות הדורשות תחזוקה נכונה וסדירה, זאת על פי חוק. פעמים רבות בועדי בית בהם אין שירותי אחזקת מבנים מבצעים את התיקונים על-ידי אנשי מקצוע לא מיומנים, דבר הגורם לרשלנות פעמים רבות ולסכנה ממשית לדיירי הבניין. חשוב לציין כי ישנן מערכות הדורשות טיפול אדם שהוסמך על-ידי משרד העבודה, וישנה חשיבות לבדוק את תעודותיו המוכיחות זאת. אלו המערכות שמחויבות וטיפול שוטף על פי החוק בישראל:

 

מערכת החשמל בבניין

כידוע, תיקון ועיסוק במערכת החשמל דורשת חשמלאי אשר הוסמך לכך. ההסמכה הזו חשובה פי כמה מונים כשמדובר במערכות חשמל בבניינים רבי-קומות, היות והן מורכבות במיוחד. אדם ללא הסמכה לכך עלול לייצר תקלות לא רצויות שעשויות לעלות כסף רב, ואף לגרום לנזק בטיחותי.

 

מערכות המים

בכל בניין ישנן מערכות מים שתפקידן להזרים מים נקיים לדירות ולשטחים המשותפים. בבנייני מגורים מעל לארבע קומות ישנן מחויבות למערכות נוספות, כדוגמת משאבת מים. תפקידה של מערכת זו היא להזרים מים לקומות הגבוהות (כך שהדיירים המתגוררים בקומות הגבוהות יוכלו להינות מזרם מים נאות).

 

מאגר מים

על פי חוק, מאגר מים מחויב בניקוי וחיטוי זאת עקב היתכנות לפגיעה בבריאות הדיירים – במידה והמאגר מזוהם. חשוב להבין כי המים בברזי הדירות מגיעים מהמאגר, ולכן חשוב לדאוג לטיפול ראוי, תקין ושוטף.

 

מעליות

אם תיכנסו למעלית, בוודאי תראו מדבקה ועליה תאריך. תאריך זה מסמן את הטיפול האחרון שנעשה בה. ישנה חובה לטיפול במעלית על-פי חוק, היות ותחזוקה לקויה שלה מסכנת חיים.

 

מערכות חירום

מערכות רבות קיימות בנייני מגורים, מערכות שתפקידן לשמור על חיי הדיירים בה במקרים קיצוניים כדוגמת שריפה, מלחמה וגם במקרים יחסית שכיחים כדוגמת הפסקת חשמל. מערכות אלו דורשות תחזוקה שוטפת על-פי חוק, בכדי לשמור על חיי האדם בבניין.

לסיכום, ניתן לזהות כי הטיפול בבניינים דורש קשב רב, זמן וגם מעט ניסיון. במידה והבניין מתוחזק על-ידי ועד בית המורכב מאחד הדיירים – וודאו כי כלל המערכות הללו מתוחזקות כראוי ועל-ידי אנשי מקצוע מיומנים. במידה ואתם חשים שהבניין אינו מתוחזק ראוי, אולי זה הזמן לעבור לשירותי אחזקת מבנים, לחיים שקטים ובטוחים יותר.