כמעט כל אחד שמתגורר בבניין מכיר זאת: העת לתשלום ועד הבית מגיע, אך יש דייר שמסרב לשלם. איך מתמודדים עם סרבני תשלום ועד בית? וכיצד חברת ניהול עשויה לשנות את חייכם?

 

כן, תשלום חשבונות הוא משהו שאף אחד מאיתנו לא אוהב לעשות – אבל עם יד על הלב, עדיף לגור בבניין עם תשלום ועד בית. תשלום זה מבטיח הוצאות שוטפות באחזקת הבניין לרבות ניקיון חדר המדרגות, חשבון החשמל בחללים המשותפים והוצאות שונות של תחזוקה ואחזקה שוטפת של הבניין. אם לקצר במשפט: ועד בית הינו הכרחי לבניין נקי ואסטי, וכשמדובר בסרבני תשלום ועד בית – חברת ניהול היא הפתרון המיטבי.

 

חובת התשלום בבניין משותף

נתחיל ונבהיר כי תשלום ועד הבית בבניין משותף הינו חובה לכלל הדיירים, כאשר אי התשלום שלו מהווה עבירה על החוק (לפי סעיף 58 לחוק המקרקעין). בחוק זה מחויבים גם דיירים המתגוררים בשכירות, כאשר במעמד חתימת החוזה רצוי לציין זאת, היות ואם הדייר יתנגד – התשלום יחול על בעל הדירה. אך למרות החובה, ישנם מקרים רבים בהם נתקלים בסרבני תשלום ועד בית.

סרבני תשלום ועד בית אינם זן נדיר: מדובר בתופעה שכיחה למדי, בייחוד שמדובר בבניינים רבי קומות, הכוללים דיירים רבים וקושי של ועד הבית לנהל ולאסוף את הכספים מכולם. חשוב לציין כי ועד בית הינו תפקיד התנדבותי לרוב, ולכן, במקרים רבים ישנו קושי לנהל ולדאוג לכלל הצרכים של הבניין, כמו גם לבעיות שצצות. אחד הפתרונות היעילים לניהול נכון של הבניין הוא חברת ניהול, שאחראית כניהול ועד בית חיצוני. חברת ניהול תהיה אחראית לצורכי הבניין מא' ועד ת', החל מאסיפת הכסף מכלל הדיירים ועד לתחזוק ותיקון תקלות בבניין.

 

כיצד מתמודדת חברת הניהול עם סרבני תשלום ועד בית?

במצב שבו דייר מסרב לשלב את תשלום ועד הבית, ובקשות חוזרות ונשנות אינן מועילות, תפנה אליו חברת הניהול במכתב פנייה רשמי. אם גם כעת הדייר לא יגיב, תיערך פנייה לאגודה לתרבות הדיור או לחלופין לעורך דין פרטי, במטרה שישלחו מכתב לדייר הסרבן. חשוב לציין כי האגודה לתרבות הדיור מסייעת בפניות מסוג זה ומעניקה שירותים משפטיים מטעמה. במידת הצורך, במידה והדייר לא מגיב למכתב, השלב הבא יהיה הגשת כתב תביעה בפני המפקח על המקרקעין. כמובן, הדייר הסרבן יחוייב לא רק בגין החוב המצטבר – אם כי יצטרך לשאת בהוצאות המשפטיות, לרבות אגרת בית משפט. במקרה בהם אין ניהול ועד בית חיצוני, יצטרך ועד הבית להתמודד עם הדייר הסרבן, התמודדות שפעמים רבות מובילה לסכסוך שכנים.