בכל חודש גובה ועד הבית של כל בניין דמי ועד הנקבעים מראש. כספים אלו נאספים לקופת הוועד ומוקצים לטיפול בפעילות השוטפת של המבנה לרבות ניקיון חדר המדרגות, גינון ואחזקת המעליות. בנוסף, נגבה תשלום נוסף ל"ימים גשומים", כך שבמקרה ומתעוררת תקלה בהולה בנכס, לוועד יהיה די כסף לכסות אותה ולטפל בה ביעילות. אך מה עושים כשיש סרבני תשלום ועד בית? כל התשובות בכתבה הבאה

 

תופתעו לשמוע שסרבני תשלום ועד בית הם לא מועטים כפי שאתם מדמיינים. מדובר בתופעה יחסית רחבה אשר משפיעה באופן ישיר על איכות החיים של דיירי הבניין. סרבני תשלום ועד בית פוגעים בהתנהלות השוטפת של המבנה ויוצרים אווירה לא נעימה בבניין – שמשפיעה ישירות על כל אחד מהדיירים בו. חשוב לדעת כי סרבנות תשלום ועד בית מהווה עבירה על החוק לכל דבר, כאשר ועד הבית מחויב לפנות אל הסרבן ולדרוש את התשלום.

במידה וכל סרבני תשלום ועד בית אינם מוכנים לעמוד בהתחייבות לתשלום, על הגורם האחראי מוטל לפעול מול הערוצים המתאימים בכדי לחייב אותו לשלם את החוב בעל כורחו, גם אם הדבר כרוך בהליכים משפטיים מורכבים. מדובר בהתנהלות שהיא מאוד גסה ולא נעימה, ומומלץ לשלוח גוף חיצוני, שאינו קשור לבניין, לטפל בבעיה, בכדי למנוע חיכוכים ורגשות שליליים ישירים בין דיירי הבניין.

 

פעילות ראשונית מול סרבני תשלום ועד בית

 

סרבני תשלום ועד בית לרוב יסרבו לשלם את חובם עקב אי-הסכמה מסוימת עם ועד הבית על סכום התשלום, פעולה שקבעו בהתייחס לבניין או פשוט מתוך עצלות ואי-רצון להוציא את הכספים. לכאן או לכאן, על ועד הבית להתייחס לאי-תשלום זה בכובד ראש, ולעשות את מיטב המאמצים לגרום לסרבנים לשנות את גישתם ולשלם את דמי הוועד בדומה ליתר הדיירים. דמי הוועד החודשיים לרוב נקבעים על ידי ועד הבית של הבניין, בהתאם להוצאות הקבועות של המבנה ומתוך רצון להשאיר קרן למקרה של תקלה פתאומית. כל עוד הסכום הנגבה מוסכם על יתר דיירי הבניין ונראה הוגן בעיניהם, על כולם לשלם את אותו הסכום פה אחד.

במידה וסרבני תשלום ועד בית מתעקשים להימנע מתשלום, הם עוברים על החוק. לפי סעיף 58 לחוק המקרקעין, כל דייר מחויב לשלם את דמי הוועד וסירוב לעשות זאת, יכול לגרור הליכים משפטיים.

איש אינו נהנה להיכנס לוויכוח עם שכנים ולייצר אווירה לא נעימה בבניין, לכן מומלץ להעביר את ההתנהלות מול סרבני תשלום ועד בית לניהול ועד בית חיצוני. בראשית התהליך, כדאי לנסות ולנהל שיחה רגועה עם סרבן התשלום, במטרה להבין מהי הסיבה שבגינה הוא נמנע מלשלם את הוועד. במידה וסרבן ועד הבית אינו מוכן לסגת מעמדתו, יש להודיע לו כי הוועד פותח בהליכים משפטיים מולו.

 

הליכים משפטיים מול סרבני תשלום ועד בית

 

לאחר שהתרעתם בפני הסרבן כי נפתחים הליכים משפטיים נגדו, יש לשלוח לו מכתב התראה המסכם מהו גובה החוב של הסרבן וכי הוא נדרש לשלמו עד לתאריך נקוב. לימים, המכתב ישמש את ועד הבית ויהווה אסמכתא לניסיון של ועד הבית להסדיר את החוב בצורה הגונה ורגועה, ללא הצלחה. יש לשלוח את המכתב בדואר רשום ולשמור את אישור המסירה שיהיה לראיה, במידה והתיק יתקדם לתביעה של ממש.

אם למרות כל הנעשה סרבני שלום ועד בית עדיין עומדים על שלהם, יהיה על ועד הבית להגיש תביעה למפקח האחראי על רישום המקרקעין, כך שיידון ויכריע בנושא. המפקח יעבור על המידע ויפסוק אם על הסרבנים לשלם את חובם או שהחוב יימחק, לפי הראיות המוצגות בכתב התביעה. יש לציין בכתב התביעה את שם התובע (התובע חייב להיות נציג מטעם ועד הבית), הנתבע (סרבן התשלום), פירוט החוב ואת הסעד המתבקש.

לעיתים, מפקח רישום המקרקעין מזמן את נציגי ועד הבית ואת סרבני תשלום ועד בית לדיון משפטי בלשכתו, במטרה לשמוע טענות נוספות ולהגיע להחלטה מושכלת. לאחר מכן, הוא מספק הכרעה לרוב גורסת כי על סרבני תשלום ועד בית לשלם את חובם עד לתאריך מסוים. במידה והסרבנים לא יפעלו לפי פסק הדין, יהיה על ועד הבית לפנות לארגון ההוצאה לפועל במטרה לדרוש מימוש כפוי של פסק הדין.

התנהלות מול סרבני תשלום ועד בית אינה נעימה ועלולה לייצר אווירה שלילית בבניין, במיוחד עבור דיירים המתגוררים בשכנות. ועד בית חיצוני מסייע לגבות את התשלומים מכל דיירי הבניין בלי להטריד את הדיירים עצמם, ומטפל בכל הפעילות השוטפת, האחזקה והשיפוצים המתנהלים במבנה. על ידי כך, ועד הבית החיצוני לוקח תחומי אחריות רבים מדיירי הבנייה ותורם לרווחתם ולשלוות הנפש שלהם.

 

מחפשים חברת ניהול שתעשה לכם חיים קלים? מוזמנים ליצור קשר בטופס או במייל הבא: office@av-bait.co.il