תל-אביבים, הפעם זה בשבילכם: אמנם אנחנו כבר בשנת 2020, אך למרבה ההפתעה עדיין אין הסדרה חוקית בענף חברות הניהול. התוצאה היא שכל אחד יכול לפתוח חברת ניהול, גם בהיעדר יכולות מקצועיות ו/או הוכחת יכולת כספית. הנה רשימת הדברים שחשוב לבדוק לפני שחותמים חוזה עם חברת ניהול בתל אביב, כדי להבטיח את איכות חייכם ובניינכם.

עד לרגע זה, לא הוסדרה החקיקה בישראל בנוגע לתחום חברות הניהול, אף על פי שניתן לזהות שיח סביב הליך רגולציה. משמעות פעילותן של חברות ניהול לא מנוסות וחסרות כלים מקצועיים היא משמעותית כלפי בעלי הנכסים, אשר סופגים פגיעה משמעותית באיכות תחזוקת הבניין – וכתוצאה מכך גם מערך הדירות בו. אנו מאמינים שהסדרה חוקית תיקח זמן, ועד אז, רצוי שתכירו את רשימת הדברים הבאים שיקלו עליכם בבחירת חברת ניהול לבניינכם.

 

חברת ניהול בתל אביב

אלו שינויים גדולים של העשורים האחרונים, כשבנוף נתגלים יותר ויותר רבי-קומות. בניינים אלו שכיחים במרכז הארץ בפרט וכוללים מערכות מורכבות ויקרות כדוגמת מערכת גילוי וכיבוי אש, מערכות שליטה ומקרת אנרגיה, גנרטורים ומפוחי עשן ועוד.

שינויי דפוסי הבנייה והמגורים שינו גם את הדרך בה מנוהל הבניין; אם בעבר ועד בית היה דייר שהתנדב לתפקיד, כיום זה הופך לפחות נפוץ, ממגוון סיבות. ראשית, בכדי לנהל בניין רב-קומות יש צורך בהשקעה של זמן רב (ובל נשכח: גם ניהול של בניין קטן דורש לא מעט), כמו גם ידע מקצועי וניסיון. תחזוקת מערכות בבניין רב-קומות דורש התמחות ניהולית, שלא תמיד יכולה להתקיים באופן מקצועי על-ידי נציגות הועד של הבניין.

אמנם, התקלות לא מתוקנות על-ידי ועד הבית, אלא בהזמנת אנשי מקצוע. אך עדיין, הקושי בהתמודדות עם נותני השירות כמו גם התוצאה הסופית של טיפולים בתקלות (שלעיתים הופכות לחמורות ויקרות) בניגוד לאחזקה שוטפת, הביאו לכך שיותר ויותר בתים משותפים בחרו לעבור לניהול הבית באמצעות חברת ניהול מקצועית. נתון חשוב שיש לקחת בחשבון הוא שבבניינים רבי קומות יש לרוב דיירים רבים שאינם בעלי הדירה, ולרוב, אין להם אינטרס בניהולו השוטף של הבניין. נוסף על כך, שוכרים לרוב מתחלפים ולכן אינם יכולים לפקח את תחזוקת מבנה תקינה וטיפול בתקלות מעמיקות והכרחיות. עם זאת, במקרה של בניין עם מעט דירות – הנחיצות לחברת ניהול היא אינה גדולה, כל זמן שועד הבית מתפקד בצורה טובה.

 

בדקו היטב את מוניטין חברת הניהול

כפי שצוין, חברות ניהול יש בשפע – אך מספר חברות הניהול הטובות והמקצועיות קטן בהרבה. השאלה הראשונה שצריכה להישאל טרם חתימת חוזה עם חברת ניהול היא מהו סוג הבניין שלכם? תופתעו לדעת, אבל לכל חברת ניהול בתל אביב התמחות בסוג מסויים של מבנה, ולכן, אם אתם גרים בבניין רווי קומות רצוי לבחור בחברה שמנוסה בכך. הסיבה היא שחברה שאינה מתמחה בכך תתקשה ככל הנראה בהתמודדות עם המערכות המורכבות, כמו גם המשימות הרבות שיש לעשות בניין שכזה.

ועכשיו ניתן את טיפ הזהב: הדרך הטובה ביותר לקבל חוות דעת אותנטית על חברת ניהול מסויימת, היא לשמוע אותה ממקור ראשון. עשיתם מחקר באינטרנט? מתלבטים בין כמה חברות ניהול אופציונליות? בדקו איזה בניינים כל אחת מנהלת, וצרו קשר עם הדיירים שגרים שם. זה אמנם מצריך מאמץ קטן, אך לטווח הארוך זה ישתלם לכם בוודאות. נוסף על כך, תוכלו גם ללכת לבניינים ולבדוק את הנראות שלהם, מתי התבצעו התיקונים השוטפים בבניין והאם הכל מתנהל כשורה.

בשלב רבים מוצאים עצמם בוחנים את ניקיון הבניין, שהוא חשוב ללא ספק – אך אינו הדבר אשר מסכן חיי אדם. חשוב שתוודאו דווקא את הדברים החבויים מן העין: טיפול במערכות, ניהול כספים, רמת השירות של בעלי המקצוע וכו'. נוסף על כך, בדקו כמה זמן לוקח לחברה לתקן תקלה המוגדרת כ"תקלה משביתה" ומהו ההליך לדווח על כך. חברות מקצועיות מחזיקות במוקד קריאות 24/7, כמו גם באופציית פתיחת תקלה Online בקלות ומהירות, כאשר תקלה המוגדרת כמשביתה מתוקנת עוד באותו היום.

 

הגדירו תוכנית תחזוקה מפורטת עם חברת הניהול

מצאתם חברת ניהול טובה ומקצועית? כעת חשוב לקבוע מה יהיה מפרט התחזוקה והטיפולים בבניינכם. ראשית, חשוב לוודא טיפול שוטף במערכות, שכן זה הדבר החשוב ביותר בתחזוקת בניין. לעיתים קרובות, למרבה הצער, מגלים דיירים כי מערכות בניינם לא טופלו כראוי ונגרם להם נזק בלתי הפיך. חשוב לציין בהקשר זה כי תחזוקה לקויה של מערכות הבניין משפיעה באופן ישיר על שווי הנכסים בבניין, כאשר בניין שלא מטופל כראוי גורם לצניחה בשווי ערך הדירות שבתוכו.

דבר נוסף שכדאי לקבוע מראש הוא את זמן התגובה לכל פנייה, כמו גם את דרך הפנייה. כאמור, חברות ניהול מקצועיות מעמידות לרשות לקוחותיהן מוקד 24/7. חשוב לוודא שתקבלו מענה לתקלה, כמו גם החרגה של זמן טיפול בתקלות חירום.

 

לסיכום, חברת ניהול בתל אביב הפכה להיות בחירה מובילה של דיירים רבים – מסיבות רבות, מגוונות ומחושבות. עם זאת, טרם ההתקשרות עם חברה שכזו, וודאו כי היא מקצועית, אמינה ובעלת ניסיון.