ועד בית לא מתפקד זאת לא תופעה נדירה – דיירים רבים המתגוררים בבתים משותפים יעידו שחוו את זה על בשרם. אך הטיפול בבעיה דורש בהכרח יוזמה של הדיירים – יוזמה שלוקחת זמן, ולעיתים גם כסף. נוסף על כך, פעמים רבות הדיירים נשארים חסרי אונים בהיעדר פתרונות חלופיים. אז מה עושים כשועד הבית לא מתפקד? ריכזנו לכם את כל מה שכל דייר בבניין חייב לדעת.

אז מהם בעצם התפקידים של ועד בית?

בגדול, ועד הבית צריך לדאוג לכל טיפול בבניין: החל מהגינה הציבורית, מערכות מרכזיות, טיפול בתקלו ועד לניהול פנסיה ותנאיו הסוציאליים של עובד קבוע בבניין. בנוסף לכך, ועד הבית אחרי על גביית כספי הועד מדיירי הבניין כמו גם ייצוג דיירי הבניין מול צדדים שלישיים – כדוגמת עירייה, חברת חשמל ועוד.

חשוב לציין בהקשר זה כי וועד הבית נבחר על-ידי הדיירים עצמם ואין בסמכותו לקבל החלטות על דעת עצמו. וועד בית אחראי לעדכן את הדיירים במתרחש בבניין, לכנס אספות דיירים ולהקפיד שלכל דייר ניתנת ההזדמנות להיבחר לוועד.

ועד בית לא מתפקד אינה תופעה נדירה בנוף הישראלי: אך הטיפול בו דורש יוזמה של הדיירים, שדורשת בעיקר את זמנם הפנוי. ניכר כי במרביבת המקרים הדיירים מודעים לכך שועד בית לא מתפקד – אך היות ואין להם רעיון חלופי, הם נמנעים מלפתור את הבעיה שנוצרה. אז מה עושים כשועד בית לא מתפקד בבניין? ריכזנו לכם את הדברים שחשוב שתדעו.

 

כשוועד בית לא מתפקד: הדיירים בו חייבים להתפקד

ראשית, קל מאוד לזהות בניין שועד הבית בו לא עושה את תפקידו כראוי. לרוב – בניינים אלו יהיו מוזנחים, החל מנורה שלא הוחלפה בחדר המדרגות ועד לגינה ציבורית מוזנחת. הדבר הראשון שחשוב לעשות כשנוכחים לדעת שועד בית לא מתפקד הוא לכנס אסיפת חירום לכלל דיירי הבניין, בה תעלו את הנושא. באסיפה זו תדרשו למנות ועד חדש, או למצוא פתרון אפקטיבי אחר שמוסכם על כלל הדיירים.

אך הבעיה במרבית מקרים אלו היא שאף דייר אחר בבניין אינו מעוניין לקחת את תפקיד ניהול ועד הבית תחת חסותו. במקרה כזה, אופציה רלוונטית היא לשכור חברת ניהול מבנים אשר נותנת שירות של ועד בית חיצוני. חברה שכזו תסיר את העול לניהול ועד הבית מהדיירים: החל מגביית כספים, הזמנת בעלי מקצוע לתיקון מערכות תקולות ויתחזקו באופן שוטף את המבנה.

ישנם יתרונות רבים לשכירת שירותם של חברת ניהול מבנים: ראשית, איכות החיים של הדיריים בבניין עולה באופן משמעותי ומיידי. חברת ניהול מבנים דואגת לכלל הצרכים של הבניין והדיירים המתגוררים בו, ולעיתים רבות פותרת בעיות בקלות מהירות ויעילות. לטווח הארוך, ניכר כי חברת ניהול בניינים חוסכת דווקא בעלויות השוטפות: חברה מקצועית וותיקה מחזיקה באנשי מקצוע מיומנים, כאשר בעת תקלה יודעים לפתור את הבעיה בזריזות ואמינות. נוסף על כך ולא פחות חשוב, שווי הנכס שלכם תלוי בשוויו של הבניין – וככל שהבניין מתוחזק בצורה טובה יותר, כך עולה בהתאמה שווי הנכס הפרטי שלכם.

לסיכום, אם יש לכם ועד בית מתפקד: מזל טוב, זכיתם. אך במידה ואתם נמנים בין הרוב המוחץ, זה הזמן לקחת את המושכות לידיים, ולדאוג לעלות את איכות חייכם – ושווי הנכס שלכם.