מרבית הבתים המשותפים מצריכים ניהול בניין. על פי השיטה המסורתית, אחד הדיירים, לרוב מוותיקי הבניין, ממלא את תפקיד הניהול. הועד מטפל בגביית דמי האחזקה, תיקונים שוטפים וניקיון והוא זה שמבלה זמן עם אנשי מקצוע או בסניף הבנק. בבניינים אחרים ועד הבית מתחלף על פי רוטציה שנתית. אך שיטה זו מתאימה פחות ופחות לדיירי הבית המשותף של ימינו. כיצד תדעו אם ועד בית חיצוני הוא מה שאתם צריכים?

בתים מודרניים דורשים שיטה מודרנית

שיטה טכנולוגית – הבתים המשותפים כיום הם רבי קומות ומשוכללים, בעלי מעליות, גינות, לובי, חניון, אינטרקום ומצלמות, ואפילו בריכת-שחיה, חדר-כושר ושומר. שיטת התחזוקה חייבת להתקדם ביחד עם הזמנים. מתקנים מודרניים מחייבים כלים מודרניים לשימורם.
שיטה אינטנסיבית – משום שמספר בתי האב בכל בניין עולה, כמות הדיירים המאסיבית מצריכה צוות שלם שידאג לתקינות התשתיות ובטיחות הבניין. עבור אדם אחד, קל וחומר דייר שמתנדב, זו עלולה להיות משימה בלתי אפשרית. לחברת הניהול החיצונית כוח אדם רב והאפשרות לתת מענה רחבה בהרבה.
שיטה מרכזת – גם הדיירים המודרניים לא מעוניינים בבזבוז הזמן והאנרגיה שכרוך בהשוואת הצעות מחיר, סקרי שוק והתעסקות עם בעלי מקצוע. ועד בית חיצוני נותן מענה לכל הצרכים תחת גג אחד תמורת מחיר יציב ומוסכם. חברת ניהול מקצועית עובדת לרוב עם בעלי מקצוע קבועים ובדרך זו מוצעים לה מחירים אטרקטיביים יותר מאשר טיפול פרטני.
שיטה עם קרדיט – גם אופן גביית הכספים יכול לפגוש את המאה ה-21 באמצעות חברת ניהול חיצונית: במקום הדפיקה המאוסה של מר גולדברכט מקומת קרקע על הדלת, ניתן לשלם בנוחות בהוראת קבע או בכרטיס האשראי.
שימו לב: ככל שבניין משוכלל וגדול יותר, עלות אחזקתו גבוהה בהתאם. המחזור הכספי החודשי עשוי להיות גדול מאוד, ועדיף לתת לחברה מקצועית ומוסמכת לנהל סכומים שכאלה. הנהלת חשבונות מקצועית תמזער את הסיכונים הכרוכים בריכוז כספים וניהולם.

בתים ותיקים בהם האוכלוסיה מבוגרת

בבניין בו רוב הדיירים הם אזרחים ותיקים כדאי למסור את האחריות לתקינות התשתיות ולחזות נעימה לידי חברת ניהול חיצונית מקצועית שתטפל ביסודיות ובמיידיות.
בתים ותיקים בהם שוכרים בלבד
במקרה של בניין שאיננו חדיש במיוחד, אשר כל בעלי הדירות הם אזרחים ותיקים שכבר עקרו לבית גיל-שלישי או שנפטרו וילדיהם מנהלים את הדירות אך מתגוררים במקום אחר, נוצרת תופעה של חוסר עניין בניהול הבניין. לדיירים זמניים פחות אכפת ממצב הבניין מאשר לדיירים קבועים. מטבע הדברים ועד בית אינו יכולה להתקיים בזכות התנדבותו של אחד הדיירים הזמניים, ובשל כך חברת ניהול חיצונית עשויה להיות פתרון מצוין עבור בעלי הדירות שמעוניינים לשמור על הנכס ולשמר את ערך דירתם.

חשוב לדעת!

לא חסרות חברות שירות קיקיוניות שמבטיחות, גובות ונעלמות. מומלץ לבדוק ולוודא את אמינות החברה דרך האיגוד הישראלי לניהול בתים ומבנים, או אפילו סתם להעלות את שם החברה בגוגל ולבדוק אם קיימים אישומים משפטיים, פגמים במוניטין וכיו"ב.
לפני חתימה על חוזה עם חברת ניהול בניין, מומלץ להיוועץ בעו"ד למניעת סעיפים דרקוניים כובלים שעשויים להביא לעוגמת נפש רבה במקרה של אי שביעות רצון (למשל סעיף חידוש אוטומטי). זכרו שככל שהחוזה מפורט יותר, כך יורדת הסבירות לאי שביעות רצון.

* אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין העוסק בתחום.