ניהול ועד בית טומן בחובו משימות רבות, שהופכות קשות ומורכבות יותר בימי הקורונה; מאסיפת ועד בית, תשלומי מיסים, ניקיון החלל הציבורי ועד לשכן החולה בקורונה. אלו הדברים שחשוב לוודא שיש לבניינכם בזמן המגפה.

התחושה היא אמנם שדברים עומדים מלאכת, אך האמת היא שעולם כמנהגו נוהג, ותשלומים, תחזוק וכל הנלווה למגורים בבניין משותף – ממשיכים כרגיל. תקופת ימי נגיף הקורונה אינה פשוטה במובנים רבים, אך כשמסתכלים על מגורים בבניין משותף מבינים כי אתגרים רבים יצרה המגפה, אשר דורשים התייחסות ופתרונות יצירתיים. כשמדובר במיסי ועד הבית לדוגמא, לא ניתן לבטל את התשלום גם בתקופת נגיף הקורונה, זאת על-פי סעיף 58 לחוק המקרקעין. עם זאת, במקרים חריגים ניתן לדחות (אך לא למחוק) את התשלום עקב יציאה לחל"ת או בעיות פרנסה.

 

אך כשמדובר בניהול ועד בית, אסיפת כלליות הן אולי גולת הכותרת. בתקופה זו, בה ההתקהלות אסורה על-פי חוק, נשאלת השאלה כיצד ניתן לנהל אסיפות אלו, החשובות כל כך לניהולו התקין של הבניין המשותף? ראשית, אסיפת כללית חוקית מחייבת השתתפות של מחצית מהדירות לפחות בעצמם, או על ידי מיופי-כוח מטעמם. משמעות הדבר, כשמדובר בבנייני רבי-קומות, היא אסיפה גדולה – שבהכרח לא אפשרית בימים אלו. לכן, בעניין זה הוציאה האגודה לתרבות הדיור עדכונים שוטפים, ובניהם הנחייה לפיה ניתן לקיים אסיפה באמצעות אפליקציית ZOOM או ב- Whatsapp ובלבד שההודעה על קיום האסיפה נמסרת לפחות 5 ימים טרם המועד, ובה מצוין סדר היום.

 

עם זאת, בתקנה מספר 13 בתקנון נקבע כי ההצבעה באסיפה הכללית תהיה בהרמת ידיים, כך שבמידה ומתקיימת אסיפה כללית ב- ZOOM או ב- Whatsapp יש לדאוג שההצבעות יהיו בהרמת ידיים, כשמדובר באפליקציית ה- ZOOM ובכתיבה כשמדובר באפליקציית ה- Whatsapp. נוסף על כך, ישנה חובה לתעד את אסיפת הדיירים בפרוטוקול ידני (אין זה מספיק התיעוד ב- Whatsapp). במידה והאסיפה מתקיימת ב- ZOOM, מומלץ להקליטה.

 

יש לקחת בחשבון כי קיום האסיפה באופן וירטואלי מתאפשר בהנחה שלכלל דיירי הבניין יש אפשרות מעשית לעשות זאת ולהשתתף בה באופן אקטיבי.

 

בבתים משותפים בהם ישנם מתחמי חדר כושר ובריכה – הנחיות פעילותה זהות להנחיות הניתנות במישור הלאומי. לכן, על ועד הבית לדאוג לביצוע ההנחיות במלואן, כך שמידה וישנה הנחיה על סגירת חדרי כושר ובריכה הדבר יהיה תקף ויובצע גם בבניין המשותף.style="direction: rtl;">בדבר זה, חשוב לציין כי במידה ונקבע כי הרכוש המשותף הינו תחום האחריות של נציגות הבית, חובה עליה לדאוג כי בתחום הציבורי ישמרו הנהלים שנקבעו בחוק. בהתאם לכך, עליה לאכוף את הנהלים ולדאוג שכלל דיירי הבניין מצייתים להם.

 

ועד בית חיצוני בבניין משותף

 

כפי שניתן לראות, ניהול ועד הבית היה מורכב כבר לפני פרוץ נגיף הקורונה – אך הפך בעקבותיה לקשה אף יותר. כיום, המשימה טומנת בחובה מאמץ רב ופיקוח מתמיד על נראותו, תקינותו ועמידה ונהלים הכלליים שקבעה הממשלה.

חברות ניהול ואחזקה הפכו לנפוצות בשנים האחרונות, כחלק מההתפתחות העירונית המואצת של העשורים האחרונים – כאשר כיום ניתן לזהות את הכרחיותן יותר מאי פעם. חברות אלו לוקחות על עצמן את משימות הגינון, הניקיון, גביית המיסים ואף איטום הגג לקראת החורף. נוסף על כך, חברות אלו ידאגו לרווחת ציבור הדיירים בזמן המגפה – כמו גם יפנו לגורמים המתאימים בעת שבה אחד הדיירים אינו עומד בכללים ובתקנות.

 

לסיכום, ניתן לזהות כי ניהול בניין משותף הפך למורכב אף יותר, ודורש זמן, מאמץ והמון סבלנות מצד ועד הבית. במידה וועד הבית הנבחר אינו עומד במשימות הרבות, חברת ניהול ואחזקה הינה אופציה מיטבית, במיוחד בתקופה זו – לרווחת הדיירים.