קודם כל, נפתח בזה, שלמרות שכולנו לא אוהבים לשלם חשבונות, עדיף לגור בבניין שחל עליו תשלום ועד בית מאשר בניין שלא. תשלום דמי ועד הבית מטרתו לכסות הוצאות שוטפות באחזקת הבניין לרבות: ניקיון חדר המדרגות, חשבון החשמל בקומות הכניסה, הוצאות שונות כגון תיקוני אינסטלציה מרכזית והדברה במידת הצורך, אחזקת המעלית בבניין במידה וישנה ועוד כהנה וכהנה הוצאות. בניין שחל עליו תשלום ועד בית הוא בניין מתוחזק. וכולנו רוצים בניין נקי ואסתטי.

אי תשלום הוא עבירה על החוק

בבניינים מסוימים נוספים לכך תשלומים לגנן פרטי או אחזקה שוטפת של הצמחיה בלובי, תשלום לאחזקת ואיבזור המקלט המשותף, והוצאות נוספות שהן בגדר "זכות", אשר לעיתים זוכות להתנגדויות מצד הדיירים.

כאן המקום להבהיר, תשלום ועד הבית בבניין משותף הינו תשלום חובה. יתרה מכך, אי תשלום ועד בית הינו עבירה על החוק, לפי סעיף 58 לחוק המקרקעין. כמובן שאף אחד מאיתנו לא רוצה להתעסק בזוטות ולערב בתי משפט, אבל חשוב לדעת, שכל דייר בבניין משותף, חלה עליו חובת תשלום ועד הבית, וזהו אינו עניין למיקוח.
דיירים המתגוררים בשכירות, גם הם מחוייבים לשלם את דמי ועד הבית. מומלץ במעמד חתימת החוזה לציין זאת ולכלול את תשלום ועד הבית. אחרת, במידה והדייר השוכר יתנגד לתשלום ועד הבית, התשלום יחול על בעל הדירה.

הזכות לערער על גובה התשלום

במרבית המקרים, דמי ועד הבית נקבעים על ידי חברי הועד אשר דן בהוצאות הקבועות והמשתנות של הבניין וקובע תעריף אחיד לכלל הדיירים. במידה ודייר סבור שדמי ועד הבית הם גבוהים מדי, יש באפשרותו לערער על כך ולפנות לועד הבית, ביחד עם דיירים נוספים בבניין. כל זמן שלא הוחלט אחרת – הם עדיין מחוייבים בתשלום.
בבניינים המנוהלים על ידי חברת ניהול יכול הדייר לפנות במישרין לאיש הקשר בחברת הניהול, לבדו או בצירוף דיירים נוספים המצטרפים לבקשה. לחברות הניהול יתרון משמעותי, מאחר והן משלמות לנותני שירותים, עימם הן עובדות במספר בניינים, ולכן, יש באפשרותן להשיג מחירים אטרקטיביים יותר, אשר מוזילים את דמי ועד הבית.

אז מה עושים אם דייר מתנגד?

במידה ודייר נמנע מלשלם את תשלום ועד הבית, ובקשות חוזרות ונשנות אליו לא מועילות, יפנו אליו ועד הבית או חברת הניהול במכתב בקשה רשמי. אם גם אז הוא אינו מגיב, תיערך פנייה לאגודה לתרבות הדיור או לעורך דין פרטי על מנת שישלחו מכתב מטעמם לדייר הסרבן, הדורש לשלם את החוב.
האגודה לתרבות הדיור מסייעת בפניות מסוג זה ומעניקה שירותים משפטיים מטעמה לכך. במידת הצורך ובהיעדר תגובה מהדייר הסרבן, השלב הבא יהיה הגשת כתב תביעה בפני המפקח על המקרקעין. את טופס התביעה ניתן אף למלא עצמאית וללא עזרת עו"ד, על-ידי הורדתו מאתר משרד המשפטים.
כמובן שהדייר הסרבן יחוייב לא רק בגין החוב המצטבר, אלא יצטרך לשאת גם בהוצאות המשפטיות, לרבות אגרת בית משפט.

* אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין העוסק בתחום.