תמ"א 38 – תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה

רוזנבאום 5

להתגונן מפני רעידות אדמה ע"י תמ"א 38
תמ"א 38 – תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה

מדינת ישראל כמו שכולנו יודעים יושבת על השבר הסורי אפריקני ,לכן רעידת אדמה במדינתנו היא דבר שאין להקל בו ראש, עפ"י הסיסמולוגים צפויה בארץ רעידת אדמה בדרגה גבוהה בסולם ריכטר ורוב הבניינים בארץ אינם ערוכים וחזקים מספיק על מנת לעמוד ברעידה בסדר גודל שכזה, מדובר במיוחד על בבניינים שנבנו לפני שנת 1980, עד למועד זה, לא היה קיים תקן מחייב לבניה עמידה בפני רעידות אדמה, מבנים חדשים אשר נבנים במדינת ישראל נדרשים לעמוד בתקן ישראלי 413 אשר אושר לראשונה בשנת 1975.
כדי להתמודד עם בעיה זו של רעידת אדמה הרסנית וקיומם של בניינים רבים שאינם עומדים בתקן, התקבלה בשנת 2005 תוכנית מתאר ארצית 38 החלה על כלל מדינת ישראל ונועדה לאפשר חיזוק מבנים אשר אינם עומדים בתקן ולשפר עמידותם בפני רעידות אדמה.
מטרת התוכנית היא ליצור תמריץ לחיזוק של בניינים על מנת להגביר את עמידותם במקרה של רעידת אדמה, ע"י מתן זכויות בניה נוספות אשר יממנו את עלות חיזוק המבנה.
תוכנית זו, המוכרת לרובנו כתמ"א 38 , מאפשרת לבעלי דירות להוסיף חיזוקים ותוספות בנייה לנכסיהם ולקבל הקלות גדולות במיסים ותשלומים אחרים.
היזם המניע את הפרויקט של תמ"א 38, צריך לממן את עלויות הפרויקט בהון עצמי בשל היעדר תקציב מהמדינה עבור הפרויקט. התכנית תמריצים כלכליים כמו תוספת יחידות דיור והרחבתן של דירות בבניין, המטרה היא לתת לגורם המניע את הפרויקט תמריץ להשקיע גם בהשבחת הנכס והעלאת ערך הנכס.
חרף רעיון התוכנית המטיבה עם כל המעורבים ללא יוצא מן הכלל, רק מבנים מעטים חוזקו במסגרת תמא 38 , בעיקר בשל הוצאות הבנייה שנותרו גבוהות ההליך הבירוקראטי הארוך של קבלת היתר הבניה, ובעיקר עקב חוסר הסכמה גורפת של כל בעלי הדירות.


אב בית התחדשות עירונית היא הפתרון לשלל הבעיות והקשיים העומדים בפני בעלי דירות החפצים בחיזוק הבניין שלהם בפני רעידות אדמה, והשבחת הנכס, באמצעות הניסיון והידע שלנו בתחום אנו יודעים להתגבר על כל המכשולים בדרך לביצוע בהצלחה של כל פרוייקט.