בניין שמור ומטופח מעניק תחושה של בית כבר בכניסה לחניון או ללובי. יחד עם הדירה שרכשתם אתם מקבלים גם את סביבתה, את השכנים ואת התשתיות. דמי הניהול הנגבים על ידי ועד הבית, מיועדים לשמירה על בניין נקי, מטופל ובטוח. לכן, האחריות האישית של הדיירים ושל ועד הבית היא המפתח לחיסכון בכספים. אולם לא פעם קיים פער בין גובה התשלומים לבין היקף התמורה בשטח. אם גם אתם מוצאים שגובה דמי ניהול הבניין אינו סביר או הגיוני, כדאי לשים לב לכמה נקודות:

עירנות יכולה למנוע הוצאות חריגות

נכון שאחזקת הבניין וטיפול בבעיות הן אחריות הגוף המנהל של הבניין, אך לא תמיד ביכולתו למנוע תקלה עוד בטרם הפכה לנזק. חשוב לאתר בעיות ולזהות אותן מבעוד מועד. הדרכת הדיירים לעירנות כלפי נזילות, סדקים בקירות, ריחות משונים וכיוצא באלה, תאפשר למנוע את הפיכת התקלות לנזקים, שתיקונם יהיה יקר בהרבה.

תשלום חודשי – עקביות היא דרך לחיסכון

ישנם דיירים שמרשים לעצמם לשלם רק סכום חלקי או לפעמים "שוכחים" לשלם. אלה יוצרים כדור-שלג שמסתיים בגירעון בקופת הבניין. האחריות האישית לתשלום דמי הניהול אינה רק שאלה של תקינות הבניין, היא גם יתד בשמירה על יחסי שכנות טובים. אם אתם חשים כי אתם מפצים מכיסכם על אי תשלום של אחד השכנים, אל תסכימו לכך. קיימות דרכים לטפל בדיירים סרבנים ועליכם לנקוט בצעדים שיקטינו את הוצאותיכם.

מעקב אחר ההוצאות השוטפות

לא פעם, כאשר ועד הבית מנוהל על ידי אחד הדיירים באופן פרטי, עולות בעיות סביב נושא הוצאת הכספים. במקרים רבים ה"חור" בתקציב מתגלה רק כשמאוחר מדי – כשלפתע אין כסף לכסות הוצאות על פיצוץ בצנרת הראשית, בטיפוח הגינה או איטום הגג. ספרי חשבונות מסודרים ונגישים מאפשרים מצד אחד לדיירים לדעת בדיוק לאן נותב כספם, ומצד שני תורמים לשקיפות ויושרה של הגוף המנהל של הבניין. כך גם תוכלו לבחון אם סכום דמי הניהול מוצדק בגובהו.

השתתפות באסיפות הדיירים

נכון שזה מעיק, והיינו רוצים ש"מישהו" פשוט יטפל במה שצריך, אבל בסופו של דבר – זה הבניין של כולם. ככל שיותר דיירים ישתתפו באסיפות, יוכלו לעלות רעיונות יצירתיים לפתרון בעיות שעלולות לגרור הוצאות מיותרות. תוכלו, למשל, להתנדב לבצע תיקונים קלים ולחסוך בעלויות של אדם חיצוני שאחרת יוזמן לבצעם (אם ברשותכם במקרה מסור חשמלי שיפתור את בעיית המטפס המשתולל על בלוני הגז, או רשת לניקוי הבריכה מעלים).

קביעת תקנון ניהול הבית

העיקרון הוא פשוט – ככל שהתקנון מפורט יותר, כן הוא מחייב יותר. ככל שיותר סעיפים יוסכמו על כל הדיירים, יימנעו מקרים בהם הושקעו כספים בדרכים שנויות במחלוקת.

שדרוג במקום תיקון

בבתים משותפים בהם יש שימוש באמצעים מכאניים מיוחדים כגון משאבות מים לקומות גבוהות או לבריכות שחיה, מטהרי מים משותפים, מחסומים לחניון, גגונים, גנרטורים וכיוצא באלה, כדאי מאוד להשקיע בחידושם או שדרוגם, אפילו אם לא זוהתה תקלה. כמעט תמיד נוצרת שחיקה מרוב שימוש ובלאי טבעי שמפחיתים את יעילות המנגנונים, וברוב המקרים התקלה שתיגרם בעקבות כך תעלה כסף רב יותר מאשר מניעתה על ידי שדרוג. כדאי לכלול סעיף כזה בתקנון ניהול הבית.

* אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין העוסק בתחום.