"טוב שכן קרוב מאח רחוק" נכתב בספר משלי ואמנם דיירים בבניינים משותפים רבים תוהים אם אכן כך הדבר. לא פעם מוצאים עצמם דיירים מסתכסכים עם שכניהם על נושאים כגון רעש, ניקיון, חיות מחמד ועוד, סכסוכים אשר עלולים עד מהרה להיגרר לכדי פעולות אלימות. אך חשוב לדעת שיש מה לעשות כדי למנוע זאת ולטפל בנושא, כולל התערבות של גורמים משפטיים. על כל זאת ועוד במאמר הבא שלפניכם.

הסיבות בגינן נגרמים סכסוכי שכנים

סכסוכי שכנים יכולים להיגרם בשל סיבות רבות, להלן נביא את העיקריות שבהן:

רעש: בתקנות למניעת מפגעים אשר פורסמו על ידי המשרד לאיכות הסביבה בשנת תשנ"ב 1992 הוגדר כי אין להקים רעש קולי (שירה, צעקות) ואין להפעיל מכשירים אשר גורמים לרעש (כלי נגינה, רדיו, טלויזייה) בין השעות 14:00-16:00 ו-23:00-07:00 באזור מגורים. לא אחת הדיירים מפרים את החוק ועושים רעש ככל העולה על רוחם, דבר אשר גורר הוצאת צווים משפטיים מצד שכניהם.
פגיעה ברכוש משותף: שכן עלול לפגוע ברכוש אשר משרת את כל דיירי הבניין למשל המעלית, במזיד או שלא במזיד, כאשר לרוב הסכסוך מתחיל מהשלב בו הוא נתפס ואינו מוכן לשלם על הנזק.
סירוב לתשלום דמי הועד: עבור הועד נדרש לשלם תשלום חודשי ולא פעם ישנם דיירים אשר נמנעים מתשלום זה, דבר אשר גורר עיכוב בתחזוקה וטיפולים שוטפים של הבניין.
ניקיון: ישנם שכנים אשר לא טורחים לנקות אחריהם את שטח הבניין למשל כאשר הם מפנים ציוד או מורידים אשפה. כמו כן לעיתים גם מטרדי ריח עלולים להיגרם בשל כך.
חיות מחמד: אם חיית המחמד מייצרת רעש או לכלוך או חלילה עלולה לתקוף ולהבהיל את הדיירים האחרים בבניין – גם זו עלולה להיות סיבה להיווצרות סכסוך בין שכנים.

כיצד ניתן לטפל בסכסוכי שכנים?

כדאי תמיד לנסות ולפתח יחסי שכנות טובים על מנת להימנע מכל סכסוך עתידי. יחד עם זאת, באם מתרחש סכסוך שכזה, ישנם מספר גורמים ברשויות אליהם ניתן לפנות:

הראשון הוא המשטרה. במצב זה כדאי לזכור שהמשטרה נמצאת רק על מנת להעניק פתרון זמני ויש סיכוי טוב שהיא תבקש להפנותכם אל בית המשפט. חוקים ותקנות גם הם יוכלו לעמוד לעזרתכם: תקנות למניעת מטרדי רעש אשר נזכרות לעיל וכוללות בתוכן את התקנות למניעת רעש כתוצאה משיפוץ, מניעת מטרדי ריח ולכלוך; והחוק למניעת הטרדה מאיימת – כאשר אתם מוטרדים ומאוימים על ידי שכניכם. בשני המקרים, אם יש לכם הוכחות לכך שבוצעה עבירה על החוק, תוכלו לפנות לבית המשפט.

מתי יש לפנות למפקח על המקרקעין?

גורם נוסף אשר מטפל בסכסוכי שכנים הוא המפקח על המקרקעין. המפקח על המקרקעין נחשב לסמכות משפטית בדומה לבית משפט השלום. המפקח על המקרקעין דן באופן ספציפי בסכסוכים על הרקע הבא: סכסוכים בגין הסגת גבול; בגין פגיעה ברכוש המשותף; הרחבת דירה; מתקנים משותפים ובכל הקשור להתקנת אמצעים סלולריים כגון אנטנות, כבלים וצלחות לוויין.
לסיכום, סכסוכי שכנים הם דבר אשר עלול להיגרם בגלל מגוון רחב של סיבות, החל ממטרדי רעש ועד סירוב לעמידה בתשלומים. בתור דיירים, תמיד מומלץ לפתח יחסי שכנות טובים ויחד עם זאת לעיתים אין לכם שליטה על התנהגות הצד האחר ולכן כדאי להיות מודעים היטב לתקנות, לחוקים ולגורמים אליהם ניתן באם מתעורר סכסוך בינכם לבין שכניכם. בין הגורמים המטפלים ניתן למצוא את המשטרה, בית המשפט והמפקח על המקרקעין אשר יוכלו לסייע לכם.

* אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין העוסק בתחום.